Undvik skador!

Hittade en gulliga bild på Sessan, en av mina gamla katter. Sen var de ju så att katt åt engelsk hund.. dog!
 
Skulle egentligen skrivit lite om frukt faktiskt, och neeej inte hästar!!!! Men gick inte infoga den bilden jag ville ha så de får bli en annan gång :)
 
Istället får det bli lite om att träna vettigt för att undvika skador.
 
* Var noga med att värma upp! Jag tycker inte man behöver köra på motionscykeln eller gåbandet innan du ska träna gym men minst 2 lätta set bör du köra och då gärna 20-30 reps i varje set. Första "arbetsset" bör inte heller vara supertungt utan välj gärna en vikt där du klarar 15 reps, sedan i nästa set kan du höja vikten.
 
* Utför övningarna rätt! Om du tränar för att bli starkare så kan tekniken ibland bli lidande. Om du tränar för att bygga muskelmassa så tänk på att det är viktigt att få kontakt med muskeln. Sträva efter att göra en lätt vikt tung, dels för att få bättre kontakt men även för att undvika skador.
 
* Sträva efter en symmetrisk kropp. Dels ser det bättre ut när med en bra symmetri och så är de viktigt för att undvika skador. Det är väldigt vanligt att många tränar bröst (och därmed framsida axlar) för mycket i förhållande till rygg (och baksida axlar) vilket leder till framåtroterande axlar. Det blir inte snyggt och det ökar risken för skador, speciellt axelskador. Kom ihåg att träna baksida axlar och lägg gärna in lite "rehabträning" för rotatorcuffen. Även balans mellan mage- och ryggmuskulatur är viktigt. Det är främst för att undvika ryggproblem. Balans mellan framsida och baksida lår är viktigt för att undvika knäskador men även för att undvika ryggproblem.
 
* Vila. När du tränat en muskel så är det individuellt hur länge den behöver vila. Det beror på hur tränad du är, hur du äter, hur hårt du tränat osv men jag tycker alltid du bör ha minst 3 dygns vila mellan varje muskelgrupp. Själv låter jag varje muskel vila mellan 3-6 dagar.
 
Hyfsad tränad överkropp men inga ben, inte ok.. Ser inte snyggt ut och ökar risken för skador. Det här är för drygt 2 år sedan och anledningen till dessa tunna ben då är att jag hade problem med knäna. Anledningen till knäproblem var att jag spelade fotboll och eventuellt kan knäskadorna från början bero på att jag hade mycket bättre framsida lår än baksida.
 
Sträva efter symmetri!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0