"resan" fram till tävlingen...

Min "resa" fram till tävlingen. Det är fortfarande 3 dagar kvar och mycket att göra men jag tar det från början fram till nu och berättar även om vad som kommer att hända de sista dagarna. 
 
På lördag tävlar jag i Luciapokalen som är på www.fitnessfestivalen.se i Göteborg. 
 
Först och främst handlar det om att bygga muskler

Jag började att träna för 13 år sedan. I början var det inte så seriöst. Mycket bröst och armar ;) (Ja ni känner igen det där) spelade fotboll många år oxå vilket är negativt för träningen. Festade mycket och hade ingen direkt kunskap om kost. Träningen har blvit mer och mer seriös för varje år. När det gäller att tävla så handlar det inte om att bara ha så stora muskler som möjligt utan symmetrin är viktigt oxå. Sånt fattade jag inte förr utan det är senare år jag jobbat för att få ihop symmetrin.
 
Något som är lite nackdel när det gäller att bygga muskelmassa är att deffa ofta. Varje gång man deffar missar man tid som man skulle kunnat byggt muskelmassa på istället. Men jag älskar att vara i bra form så jag tycker ändå att det är värt att deffa så pass ofta som jag gör/har gjort. 
 
Deffa
 
Jag började min deff för 6,5 vecka sedan. Det är lite individuellt hur lång tid man behöver för att deffa inför en tävling. För mig blev det här lagom lång tid. Om man lägger på sig mycket fett offseason så behöver självklart längre tid för dieten. När man deffar handlar det om att behålla så mycket muskelmassa som möjligt samtidigt som man blir av med underhudsfettet. 
 
Under den här perioden har jag tränat på gymmet som vanligt, 5-7 pass i veckan brukar det bli. Min cardioträning (förbränning) har mest varit promenader. I början bara 30-60 minuter sedan i snitt 1,5 timme och nu i slutet 2 timmar. Men den största delen av deffen har jag gått cirka 1,5 timme per dag. 
 
Första veckorna åt jag bara lite mindre sedan började jag med ett kostschema. Allt jag ätit har varit "bra" saker. Inget onödigt. Ett proteinintag på ca 300 gram, minimalt med fett (25-30 gram) och kolhydraterna tror jag låg på ca 200 gram i början för att sedan sänkas lite efter hand. Ni som följer bloggen har ju sett hur jag ätit under den här tiden. Sedan är det ju alla kosttillskott oxå. 
 
Training 100 %
Diet 100 %
there is no 70-30 or 60-40.. It´s 100 % of everything EVERY DAY!!


Posering
 
Det är svårt att posera. Det krävs mycket träning för att bli bra på det. Jag lärde mig att posera ett par veckor innan min första tävling och nu har jag tränat posering i några månader inför den här tävlingen. Kan dock erkänna att jag BORDE att ha tränat mer posering. 
 
Mage-benposering. En av de 7 obligatoriska poserna man måste kunna. I övrigt ska man kunna lineposerna som är 4 stycken, en framifrån, en bakifrån och en från varje sida. Sedan ska man göra ett eget poseringsprogram till musik som varar en minut. På den minuten ska man få med de 7 obligatoriska poserna. 
 
 
Tävlingsfärg och rakning av hår. 
 
http://www.luciapokalen.nu/2012/10/29/behover-du-hjalp-med-godkand-tavlingsfarg/
 
Skrubba huden i flera dagar innan tävlingen. Raka bort allt hår. Sedan lägga på 3-4 lagar med färg. Läs med om detta i länken ovan. 
 
Saltladdning
 

Här är det lite oika hur länge och hur "hårt" man kör men det handlar om att dricka stora mängder vatten samt att salta maten väldigt mycket och/eller dricka saltvatten. När man gör detta tappar man formen något och det kan kännas jobbigt. Man lägger inte på sig extra fett men man lägger på sig vätska och ser mindre fit ut. Sista dagarna minskar man vattnet och tar bort saltet helt. Detta för att driva ut vätskan under huden och in i musklerna. Detta leder till att man blir mer uttorkad och ser ännu fit ut på scenen! 
 
Kolhydratstömning/fyllning
 
Här är också lite olika hur man gör men vi valde den här gången att dra ner på kolisarna till 50-60 gram nu måndag, tisdag, onsdag och torsdag fram till kvällen. Sedan ska det fyllas på med kolisar torsdagkväll, hela fredagen och på lördagen innan och under tävlingen ! Och efter såklart men det hör inte hit ;)
 
Förra tävlingen så fyllde jag på med potatis dagen innan (långsamma kolisar) och riskakor och skumbananer <3 på tävlingsdagen. Den här gången vet jag inte exakt hur det blir än, vi får se vad coachen och jag kommer fram till med förmodligen något liknande. Förra gången fyllde jag på för lite och såg "fylligare" ut dagen efter när jag hade ätit massor på kvällen. Detta med fyllning är lite riskabelt dock eftersom om man fyller på för mycket så "rinner det över" och man kan tappa formen. 
 
Tävlingsutrustning
 
Ja det är de där små poseringsbyxorna man måste ha... Det känns lurigt första gångerna men man vänjer sig och det hör ju till :)
 
Innan man går upp på scenen
 

Då ska det pumpas upp! Om man fixar bra pump ser man mycket köttigare ut som ni vet. Jag kommer ta med ett gummiband att träna med. Krävs ju inga tunga vikter för att fixa pump. Tar även  NO Extreme 
  för att öka pumpen ytterligare. Kommer främst att pumpa upp rygg och axlar. 
 
 
När man pumpar upp en muskel så fylls den med blod och blir därför större. Ådror syns även tydligare. 
 
Med mig på vägen
 
Alla ni som ger mig lyckönskningar, berömmer mig och tror på mig. Och framförallt min nära vän och coach Kim Lindman. Kim har gått med mig på nästan alla morgonpromenader under dieten. Vi har tränat de flesta pass ihop. Han har hjälpt med med posering. Han har berömt mig och stöttat mig när det varit jobbigt. Kim har gjort mina kostscheman och hjälpt med min hur jag ska äta och dricka nu sista dagarna. Han kommer även att hjälpa mig raka håret på kroppen imorn :p  Grymt bra coach som gjort ett jättejobb! 
 
Skulle väl kunna skriva hur mycket som helst om förberedelserna egentligen men tror det här räcker. 
 
Är det värt allt det här jobbet för att stå på scenen några minuter och inte ens vinna några stora prispengar!?
 
Absolut! Jag älskar det här. Det är värt allt slit, alla pengar och allt man får "offra" ! Det är en fantastisk "resa" . 
 
"Det är inte målet som räknas utan resan dit" 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sophia

Extremt bra gjort, hoppas du vinner!

Svar: Tack så mycket :)
Per Ekbjörn

2012-12-06 @ 10:03:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0