Börja träna nu...

Riktigt skönt benpass på förmiddagen! Började med benspark. http://www.youtube.com/watch?v=7TtyW4bVi9s&feature=youtu.be (Detta är dock från förra veckan). 
 
Det är jätteviktigt att värma upp låren rejält när man ska träna ben. Samma sak med andra muskelgrupper såklart. Jag kör ungefär 25-30 reps på lätt vikt. Sedan lägger på lite till och kör ungefär lika många. Sedan första "arbetsset" så kör jag runt 15 reps. Sen plockar på lite mer vikt och minskar repetionsantalet något. 
 
* 5 set benspark varav sista dropset
* 3 set Utfall med ena benet på en bänk bakom
* 5 set liggande lårcurl varav sista dropset
* Enbensbenpress med benet vinklat (fokus på insida lår) 5 set
 
Låter kanske inte så jobbigt? 4 övningar bara men fick sjukt bra tryck i låren och var rktigt slut :)
 
Stressa mindre och träna mer!
 
Jag vet att det är lätt för mig att säga att man inte ska stressa. Jag jobbar mindre än de flest, har inte fru och barn eller några husdjur. Förutom mina hästar då ;) 
 
Väldigt lätt för mig att säga att man ska träna mer oxå eftersom jag älskar det. Många är extra stressade nu vid jul och alldeles för många tänker att det ska ta tag i träningen efter jul. Eller nej då är det lika bra att börja efter nyår. Eller nej föresten, efter trettondagshelgen. Sen kan man börja och träna stenhårt och äta perfekt och "skaffa en ny kropp" .  Men ni vet att det inte funkar riktigt så bra tyvärr... What to do då?
 
 
Mitt viktigaste tips är att inte vänta till efter nyår med att börja träna, äta bra och allt som ska göras så bra. Börja nu istället. Börja idag? Många tänker säkert att det inte är någon idé att börja nu eftersom man kommer sabba så mycket under jul men jag tycker absolut ni ska börja nu. Lite iaf. Även om det är stressigt med allt så hinner ni. Kör ett par eller två iaf. Man ska inte stressa igenom passen men tränar man intensivt går det få ett bra pass på 30-40 minuter faktiskt.  Offra några "facebooktimmar" eller TV-tittande för att hinna?
Samvetet kommer vara bättre sen på julafton och det dagarna om du lyckades ta dig till gymmet eller om du tog de där promenaderna... 
 
 
En annan anledning varför det är bättre att börja redan nu med några pass i veckan är att det blir för mycket för kroppen om man börjar tränar flera hårda pass i veckan efter ett längre uppehåll. Risken att bli förkyld osv är väldigt stor. Jag vet att alla vill ha snabba resultat men försök att ha tålamod. Börja med ett par pass i veckan och öka på lite i taget. Samma sak när ni ska ta tag i kosten. Börja med att äta en bra frukost om ni inte gjort det? Eller strunta i att festa både fredag och lördag? Nästa vecka försöker ni lägga in lite extra sallad och ta bort en sockerbit i kaffet? Till exempel! Ett steg i taget och tålamod. Skaffa en PT kanske? Finns en duktig PT som heter Per Ekbjörn hörde jag... 
 
 
Sen det här med julstäd.. 
Man kanske inte behöva städa ihjäl sig så det är kliniskt rent? "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete?"  Ni bör iofs städa mer än vad ja gör men ändå... ;) 
Även fast det är kul att köpa julklappar till de man tycker om kanske man inte behöva köpa förtontusen julklappar? Köp några stycken och ge några kramar extra istället till de du tycker om :) Då sparar du lite pengar, lite tid och ger mer KÄRLEK istället! 
 
Sen är det många som julbakar, det är jättemysigt tycker jag men man kanske inte behöver baka och äta ihjäl sig BARA FÖR ATT DET ÄR JUL!? Samma sak med maten ni som gillar den. Ät julmat om ni gillar det, det är ju självklart men man kanske inte behöva överdriva det? 
 
Tanken är INTE att ge er dåligt samvete utan tanken är att ni ska komma igång och träna och må bättre :)
Även om ni nu inte lyder mina råd så vill jag att ni ska njuta av julen så gott ni kan! 
 
Ostressad. Ser lite väl avslappnad ut här kanske?! Stress har som ni vet väldigt många negativa sidor. Det är speciellt viktigt runt träning att inte stressa. Förutom den bra stressen då som det faktiskt är att träna. 
 
En helt annan sak. Har "Sunes jul" på i bakgrunden. Håkan säger precis "Nu skulle det sitta fint med potatis" haha kände mig som Håkan dagarna innan tävlingen när jag satt och åt bara potatis. Och njöt av det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0