Återhämtning av musklerna.

Som nybörjare tränar man oftast hela kroppen på ett pass. Sedan börjar man dela upp kroppen, vanligt är att man delar upp kroppen på två pass först, sen 3 och sen kanske 4. Många tränar varje muskel en gång i veckan. Sen hör man oftast att en muskel behöver 48-72 timmar för att återhämta sig. En vecka har 168 timmar.

Det jag försöker få fram som ni säkert förstår är att man kan (normalt) träna varje muskel mer än en gång i veckan! Men det är många som tränar varje muskel en gång i veckan och får bra resultat. Det är indiviuellt hur man ska träna för bästa resultat. Det gäller att prova sig fram!

Återhämtningen påverkas av flera olika faktorer. Hur hårt tränar du? Ju hårdare desto längre återhämting. Hur bra äter du? Äter du bra återhämtar du dig fortare. Hur bra/mycket sover du? Bra sömn ger mycket bättre återhämtning. Hur fysiskt krävande jobb har du? Använder du musklerna mycket på jobbet så blir återhämtningen längre. Hur stressad är du? All negativ stress påverkar träningen och återhämtningen.

* Träna hårt men smart!

* Ät bra!

* Sov tillräckligt mycket och ta gärna en tuppis ibland ;)

* Försök att stressa så lite som möjligt (Lättare sagt än gjort)

* Ha inte ett fysiskt ansträngande jobb, om du har de så anpassa träningen efter det.

En annan grej som är viktig att att inte "träna sönder" en muskel, man ska träna hårt såklart men förnuftigt. Det jag tänker på nu är att många tränar små muskler (biceps, triceps framförallt) alldeles för mycket. Att träna biceps i en timme med förton set får dom förmodligen inte att växa så speciellt mycket. Här är oxå individuellt men generellt tror jag att man ska träna armar lite mindre.

Tänk på att biceps används en hel del när man tränar rygg och triceps används vid bröst och axelträning.

Skriv gärna om ni har några synpunkter, allt jag skriver är ingen absolut sanning, det finns mycket inom träningsvärlden som finns olika åsikter om och där det ena eller andra varken är fel eller rätt. Men ni kan tro på NÄSTAN allt jag skriver iaf ;)


Kalle anka har blivit mördad, Fantomen har blivit mördat, Musse Pigg har blivit mördad... Det är en seriemördare i farten!
Säg inte att de va dåligt för de är underbart kul :D

Kommentarer
Postat av: Henke

Enligt mitt tycke är det väldigt fördelaktigt att träna rygg / biceps och bröst / triceps, då slipper man lägga extra onödig tid på uppvärmning av biceps och triceps!



I och för sig så kör jag ju helkropp varannan dag numera, så jag sparar en massa tid. :)



Mvh

2011-11-07 @ 20:18:11
URL: http://heppsanhometraining.com/blogg.html
Postat av: Martin

Vilken intressant träningsblogg du har. Vore kul om du la till den med de andra träningsbloggarna på http://styrketraningsprogram.weebly.com/traumlningsbloggar.html. Lycka till med träningen även i fortsättningen!

Postat av: Ekbjörn

Ja de upplägget kan ju funka bra oxå :)



Tackar! Ok, jag lägger gärna till den där! Är det svårt??

2011-11-09 @ 12:13:59
URL: http://perekbjorn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0