Bodypump

Bodypump i måndags! Lätta vikter i grupp, så långt ifrån coola grejer som till exempel tungt marklyft eller knäböj och sånt vi bodybuilders egentligen ska köra :)  Körde ju förvisso knäböj men med ynka 15 kg på stången.. så det är knappt jag vågar erkänna det, men gör det ändå, att jag fick lite träningsvärk i benen... När vi tränade mindre muskelgrupper hade jag 10(!) kg på stången men lyckades ändå få träningsvärk i biceps!!! Det jobbigaste var dock triceps där jag var nära att ge upp men de hade varit väldigt förnedrande så jag kämpade på...

När man tränar bodypump gör man många fler repetioner än när man tränar "vanlig" styrkträning. De är främst de uthålliga muskelfibertyperna som aktiveras då och dessa har inte samma tillväxtmöjlighet som de lite snabbare som aktiveras vid vanlig styrketräning. Om någon relativt otränad börjar träna bodypump kommer den personen att se resultat men om någon som tränat vanlig styrketräning en längre tid slutar med det och istället börjar med bodypump kommer den personen förmodligen att tappa en del av sin muskelmassa, men kommer ändå att bli starkare på bodypumppassen (om han/hon tränar det regelbundet)

Och kom ihåg, lätta vikter ger inte långa och slanka muskler!!! Man kan inte förändra på längden på muskeln om man inte går in och flyttar på muskelfästena som sitter fast i skelettet och det är väl inte det lättaste att göra antar jag!? Och vad menas med slanka? Att man har lite fett runt omkring antar jag. Det innebär att man är deffad och för att bli deffad är det inte optimalt att träna med lätta vikter, det är fortfarande tung träning som gäller och i kombination med någon form av cardioträning (förbränning) och bra mat i rätt mängd. Och gärna lite bra kosttillskott ;) http://muskelbygget.se

Nu menar jag inte att man inte ska träna bodypump om man nu tycker det är kul, det är viktigt att träna sånt man gillar och bodypump är en bra träningsform så kör på om ni nu gillar det :) Och det går fortforande bra att deffa även om man kör bodypump...
Man tränar i princip igenom hela kroppens muskler när man tränar bodypump.

Om man gör som jag, tränar normal styrkträning vanligtvis och tränar bodypump någon gång ibland så kommer man inte märka någon skillnad direkt. Man märker skillnad att det är jobbigt att träna så många reps när man inte är van vid det och man får träningsvärk eftersom man inte är van vid det, men när de gäller att bygga muskler så tillför eller förstör inte något enstaka bodypumppass något.


 Igår - lite lek i simhallen med en av min stödkompisar! Sedan handlade vi lite.. en bra dag i Linköping!

Bra tryck efter axel. och övre bröst -passet!




Kommentarer
Postat av: Henke

Nu är jag inte insatt i Bodypump.

Men något jag tränar regelbundet är crossfit, där blir det ju också extremt många reps.

Möjligen med något tyngre vikter än bodypump men sen håller man inte på lika länge.

Riktigt jobbigt och kul!



Mvh

2011-11-10 @ 02:49:45
URL: http://heppsanhometraining.com/blogg.html
Postat av: Ekbjorn

Ja crossift är populärt, inget jag provat än dock! Men borde göra det snart då :)

2011-11-15 @ 13:11:17
Postat av: Henke

Det tycker jag du ska göra!!

2011-11-15 @ 22:13:50
URL: http://heppsanhometraining.com/blogg.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0