Deffupplägg...

Jag har fått flera önskemål om att lägga upp ett deffschema på bloggen. Det gör jag gärna men det svåra är att det är så individuellt hur man ska äta under en deff. En stor kille med mycket muskler som tränar nästan varje dag måste ju självklart äta på ett helt annat sätt en tant med stillasittande arbete som bara träna nån gång i veckan även om båda har som målsättning att gå ner i fettvikt. Man brukar utgå från att man behöver 3 gram protein / kilokroppsvikt under deff, men samma sak den, den feta stillasittande tanten på 90 kg med en bf på förton (mycket) % beöhöver inte lika mycket protein som den vältränade bodybuildern på 90 kg...

Jag tror faktiskt man ska utgå från den fettfria vikten när man säger 3 gram protein / kilo kroppsvikt
Tanten på 90 kg har en fett% på 50% = Fettfri vikt på 45 kg = 135 gram protein. Dessutom så tränar inte hon alls lika hårt och mycket på gymmet så det kanske inte behöver så mycket ens. Killen på 90 kg har en BF på 10 % och behöver således 243 gram protein. Ni ser, det är väldigt olika...

Men sen finns det vissa saker som är lika i hur de ska äta, den största skillnaden är ju mängden. Min tanke är att göra några olika deffupplägg utifrån olika personer. En annan aspekt är hur seriös man är i sitt deffande, hur mycket man ska gå ner och hur mycket pengar man vill lägga på kosttillskott och bra mat. Det mest "grundläggande" kosttillskottet enligt mig är ett bra proteinpulver (se länken ovan) Sen är aminosyor  bra "bastillskott" Kreatin är ett annat men inte det viktigaste under deffen just. Omega 3 är ett annat vikitgt tillskott.

Hur mycket man rör sig på sitt arbete, hur bra kondition man har, hur mycket muskler man har spelar roll när det gäller hur mycket kolisar man behöver under deffen. Jag ligger på cirka 400-500 gram/dagen när jag inte deffar och mellan 200-300 gram när jag deffar vilket är relativt högt ändå.

Kvarg, ett utmärkt sätt att få i sig protein under deffen
Hur mycket kolhydrater vi behöver när vi deffar är väldigt olika...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0