Vad!

Ben idag! Framsida lår+gluts... och lite mage - sidan av magen

* Knäböj 3 set
* Hacklift 3 set
* Benpress med ett ben 3 set - noterade att jag är fortfarande mycket svagare i mitt skadade ben...
* Benspark 2-3 set
* Tjejmaskin - 1 set
* MAGE!




Tänkte skriva om hästar idag. Hästar är jättefina djur, dom är starka oxå. Eller så hoppar jag över att skriva om hästar och skriver om vader...

 Tränade vader igår..vad bra det gick :) Tränar inte vader så mycket eftersom låren fortfarande är för små... har rätt hyfsade vader och gillar att träna dom men symmetri viktigt...

Vader är lite speciella muskler, till skillnad från alla andra muskler som snarare "förstörs" av fotboll så byggs förmodligen vaderna upp av fotboll. Till en viss gräns iaf, sedan är det förmodligen tung vadträning som behövs för att kötta på dom ytterligare. Vissa hävdar att det inte går att påverka vadernas muskulatur speciellt mycket, antingen har man bra vader eller små vader... Allså, lite olika teorier angående vaderna!

Min teori om man vill bygga större vader är att träna dom tungt var 4-6e dag typ men gärna lägga in lite "uthållighetsträning" för dom, tex att köra stepmaskin på tå några minuter... Viktigt att träna vader med både raka ben (i vadpressen, benpress eller hackliften) samt att träna dom med böjt ben (sittande vadpress)
Sittande vadpress akiverar soleus

Soleus är den breda, djupa vadmuskeln. Har sitt ursprung vid vadbenets och skenbenets övre del samt fäster vid hälsenan i hälbenet. Dess funktion är att sträcka i vristled. Soleus fungerar som synergist till Gastrocnemius (som är den yttre vadmuskeln)

Kom ihåg att vaderna är synergister när man tränar baksida lår och vid marklyft.
Och när jag skriver tung träning menar jag TUNG, tänk på att vaderna belastas med mer eller mindre hela kroppsvikten hela tiden när man går så måste man träna TUNGT för att överbelasta dom!

Min granne och galna kompis Jens som jag skrivit om tidigare var här innan idag och har en fantastiskt pump i armarna efter att ha pumpat och uppmätte hela 39,5 runt armen vilket får anses riktigt bra!!! Jens Leth en atlet :)





Kommentarer
Postat av: Anna ST

Nej, skriv lite om hästar! Skjärtlandsponnys?

2011-01-09 @ 19:31:30
Postat av: Anna ST

Nej, skriv lite om hästar! Skjärtlandsponnys?

2011-01-09 @ 19:32:03
Postat av: Anna ST

Jo, skriv lite om hästar! Skjärtlandsponnys!

2011-01-09 @ 19:33:27
Postat av: Ekbjorn

haha du tycker det va? ;)

2011-01-11 @ 14:04:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0