Maraton!

Läser lite i Illustrerad vetenskap om maratonlöping, en eloge till dom som håller på med det men jag tror inte jag skulle klara mer än en tiodels mara med min nuvarande kondition... 42km springer dom, sjuukt!

Ett maraton...
Första 5 km: hög puls upp mot 180 slag/min. Förbränning av kolisar och fett påbörjas.

15 km: Kroppen börjar minska blodförsörjningen till bukhålans organ, så att musklerna försörjs med mer blod.

20 km: Kroppstemp 38 grader, kolhydratsförråden är nästan tömda och mer fett förbränns (även mer muskelmassa förstörs...)

30 km: kolhydratsförråden är tömda och fettförbr har satt in på allvar. Fettförbr medför större mängder mjölksyra i musklerna.

42 km: Hjärtat är maximalt belastat. Kroppstempen är upp i 39 grader. I genomsnitt har löparen förlorat 4 liter vätska, minskat 3 kilo och krympt 1,5 cm(!) eftersom diskarna i ryggraden sjunkit ihop!

Så om du snabbt vill gå ner i vikt, bli kortare och nästan avlida så spring en maraton eller två ;)

 Köttigt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0