Muskler blir fett?

Sovmorgon och en ledig dag. Tränade bröst ihop med Offe idag. Utsida axlar oxå. Riktigt bra pass. Lärt mig en del nytt och blivit påmind om en del jag vet men inte tänker på. Det är små grejer när det gäller grepp och vinklar som gör att man kopplar ur "onödiga" hjälpmuskler och tränar de muskler som ska tränas. Det innebär lättare vikter men bättre kontakt!

Vill du bygga muskler så bra som möjligt så handlar det om att göra en lätt vikt tung.

Vill du däremot vara så stark som möjligt gäller det att göra en tung vikt lätt.

 !
 !

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, muskler förvandlas aldrig till fett och fett förvändlas aldrig till muskler!
Men det går ju att förbränna fettet och det går att bygga muskler.. såklart. Det som är nästan omöjligt är att bygga muskler och bränna fett samtidigt. Är man nybörjare går det dock!
Fettcell - ingen bra bild

Muskelcell

Att en muskelcell skulle förvandlas till en fettcell är nog ungefär lika troligt att en muskelcell skulle förvandlas till en hjärncell! Och mig veterligen händer inte det så jätteofta...

Det som händer när man slutar tränar (styrketräning) är att musklerna efter en tid blir mindre. Och om man fortsätter att äta som när man tränar så lägger man på sig fett. Men att ta en vecka uppehåll från träningen då och då kan vara bra! Och det säger jag inte BARA som ursäkt för att "få" åka utomlands lite då och då ;) 

Nu tar jag 3 dagars uppehåll men på tisdagförmiddag är det dags att kötta vidare mot Thailandsformen!

Vikt idag: 87,5 kg och fett% 7,5 %

  Thailand!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0