Svank!

Ryggpass på träningshuset ihop med Ida. Inledde med chins såklart, men idag körde jag med 20kg vikt första 3 seten..  Lats, baksida axlar, mitten och ryggen och slutligen nedre del rygg+serratus (superset)



Ring mig mer?

Vi pratade om svank (lordos) häromdagen. Det är genetiskt hur mycket svank man har, men det går faktiskt att träna och/eller stretcha olika muskler så man ökar eller minskar sin svank.

På bilden syns bäckenet från sidan. Man ser att ländryggsmusklerna, iliopsoas (höftböjaren) samt framsida lår tippar bäckenet framåt vilket ökar svanken. Baksida och magmuskulaturen tippar bäckenet bakåt och minskar svanken. Det är flera muskler som påverkar bäckenet men det är de muskler jag skrev som påverkar mest.

För att minska risken för ryggproblem är det viktigt att ha balans mellan musklerna på framsida och baksidan
.

Men om man vill minska sin svank är det alltså baksida lår och mage som främst bör stärkas och/eller framsida lår, höftböjare och ländrygg stretchas. Om de är stela så drar de bäckenet så det tippar mer framåt. Och om man vill öka sin svank är det alltså framsida lår, höftböjare och ländrygg som bör stärkas och baksida lår och mage som ska stretchas.

Kommentarer
Postat av: Freja

Hej! Jag har själv tänkt att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2012-03-19 @ 01:00:49
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0