Träningsvärk i benen! (min träning)

Vaknade med träningsvärk i benen idag, härlig känsla! Känner inte så mycket än, men det brukar komma mer senare under dagen.. Under vår och sommar har jag tyvärr inte tränat ben på grund av att jag spelat fotboll. Så jag fick stå i vassen i sommras :) Men nu börjar jag komma igång med benträningen igen! Ska försöka köra hårt med benen nu i höst o vinter eftersom mina ben är för små.. symmetri är viktigt! Jag inledde med benpress igår, hade ont i knäna i början men när ja fått värma upp ordentligt med lättare vikter brukar det släppa.. Benpress är en sjukt jobbig övning om man tar ut sig och det gjorde jag.. Jag diskuterade med en på gymmet som förr tränat seriöst, vi konstaterade att vi är galna som egentligen utsätter oss för vad ett hårt benpass innebär - nära att svimma-känsla, nära att spy-känsla, sus i öronen, blodsmak i munnen, krampkänsla med mera... MEN den postitiva känslan överväger och därför är det så skönt att träna ben :) Underbar pump*, utsöndring av endorfiner* -kroppens må-bra-hormon, utsöndring av tillväxthormon*(som blir så stor vid benträning att även resten av kroppens muskler har nytta av det!), "akut träningsvärk", hög EPOC*(efterförbränning) och känslan av att veta att benmuskulaturen kommer öka med några gram :) * saker jag återkommer till i senare inlägg!

Kommentarer
Postat av: Eva Tejle

Träningsvärk kan väl inte vara bra? Ta´t lite lugnare.

2009-09-29 @ 12:27:26
Postat av: Ekbjörn

Träningsvärk är bra, men inget måste :) Mitt nästa blogginlägg kommer handlar om just träningsvärk!

Tack Eva för första kommentaren!

2009-09-29 @ 13:36:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0