Rygg - variation av antal reps!

Inledde passet med chins, 16stycken, blev helt slut.. sen chins med semisupinerat grepp 9 reps, sen 8 och sista 9 med omvänt grepp.. Baksida axlar maskin: 12 reps, 8 reps, 5 rep, baksida axel med en arm draggrej: 10, 6 reps
Äsh, ingen som orkar läsa hela passet va? Det jag skulle komma fram till var att jag variera antal reps ganska mycket, i det här passet gjorde jag 16 reps som mest i ett set och som lägst 4 reps...
 Ryggpass på träningshuset på förmiddagen.. Blev lite underarmar oxå! Var nästan ensam där idag, fördelen med det är att allt fokus blir på träningen, nackdelen är att det inte är lika socialt... Men helt ok att va själv ibland!

"Normalt" brukar man säga att 8-12 reps mest bygger muskler, och då bör man ha lite kortare vila mellan seten, cirka en minut.. Men kör man en riktigt tung övning som benpress är det i princip en fysisk omöjlighet att ha så kort vila, om man inte vill avlida! De flesta set körde jag 8-12 reps, men som sagt, ibland fler och ibland färre!

4-6 reps sägs vara det bästa för att öka styrkan och då har man i regel lite längre vila mellan seten.
färre reps än så kör man om man vill bli stark i att "maxa" något, och då krävs ännu längre vila. Viktigt att vara extra bra uppvärmd då för det sliter mycket på kroppen. Så tunga lyft kräver oxå lite längre återhämtning.

Fler än 12 reps ökar mest muskeluthålligheten och används även när man "banar in" en övning, dvs lär sig en ny övning! Eller om man varit borta från träningen en längre tid och börjar igen, viktigt att börja lugnt då!

Vissa delar upp träningen i tyngre och lättare träningsperioder då det i den tyngre kör just tyngre vikter med färre reps, det passar en del, men själv varierar jag från pass till pass! Prova dig fram vad som passar dig bäst :)
Kom ihåg att lyfta rätt bara, speciellt om du tränar tungt!

Kommentarer
Postat av: CZ

Keep it coming! Riktigt rolig läsning! Mig gör det inte det minsta om du skriver hela passet i detalj! Haha ..

2009-10-21 @ 22:50:32
URL: http://czamorano.blogg.se/
Postat av: Ekbjörn

Tack! Nej, men då skulle ja skriva som du gjort, lite mer ordning! Men blev inte så den här gången :)

2009-10-21 @ 23:00:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0