Grymma magövningar och synliga magmuskler?

Abtronic på tvreklam? Nej tyvärr.. det är svårare än så!

Det finns inga övningar som gör underverk vare sig för magen eller någon annan muskel. Det är hård träning under en längre tid, bra mat och vila som ger resultat.

Men det finns BRA övningar och det finns sämre övningar för magen! En bra övning är vanlig cruchens (situps men man går inte så långt upp!) Man ligger på rygg, benen lite böjda, ländryggen pressas lätt emot underlaget och fotsulorna likaså, undergångsläget är att huvet är någon decimeter ifrån golvet och sedan pressar man sig upp med hjälp av magen, tänk på att det är en kort rörelse. Om man går längre upp som i situps är det inte längre magen som gör huvuddelen av jobbet, det är då höftböjaren (ilipsoas) På vägen tillbaka till utgångsläge är det viktigt att hålla emot med magen, rörelsen tillbaka ska ta något längre tid än rörelsen upp.. Tänk på att "trycka till" med magen oxå i slutläget!
 abs...

Svårt att förklara i text, hoppas ni förstår ungefär?
Finns flera övningar men dom är ännu svårare att förklara! En övning som är DÅLIG är när man ligger och någon puttar ner benen! Det är säkert många som gillar den, men jag skulle inte rekommendera någon att göra den...

Cruches alltså en övning som tränar magmusklerna, MEN den bränner inte fett på magen. Det är ingen övning som bränner fett på magen så för att få fram synliga magmuskler krävs dels träning av magmuskulatur men även att man förbränner fett från hela kroppen (det tas ifrån hela kroppen och inte bara ifrån magen, tyvärr)

Och det finns många olika sätt att förbränna fett, det viktigaste är att hitta något man tycker är roligt! Sedan gäller det att äta bra för att gå ner i fettvikt..

Jag nämnde det nog i början av bloggen men kan säga det igen, inte för att skryta eller något men för att ni ska tro på det ja skriver (tro 90% iaf!) så är jag utbildad personlig tränare, jag har gått både steg 1 och steg 2 på personal trainer school http://www.pt-school.com/



Kommentarer
Postat av: Joakim

Hjulet har visst visat sig vara den mest effektivaste magövningen.... en dålig övning däremot är magmasinerna som vill att man svänger ifrån vänster till höger och tvärtom i sittandes läge med viktmotstånd....den vore nog kanske helt oki som magövning om nu inte SKADERISKEN vore gansnka så hög på den.... lycka till

2009-10-30 @ 07:44:43
Postat av: Louise

Kalipermätaren är skrämmande...men kul att göra på andra ;)

Kalciumstudien visade förövrigt att kalcium INTE påverkar kropssammansättningen utan att det är den totala kosthållningen som påverkar ev. förändring. (vilket egentligen är ganska självklart)

Ha ha ja jag fick ett litet bloggtips där :P

2009-10-30 @ 13:26:24
URL: http://carter.blogg.se/
Postat av: ez

kan du inte skriva mer om bracketing:)

2009-10-30 @ 16:50:03
Postat av: Ekbjörn

Hjulet kan vara en ok övning men lär inte vara den effektivste! Ja kaliper är kul :) ok, intressant! Hehe ja men vad bra, fortsätta gärna läsa bloggen!

EZ, ja absolut, det kommer mer om bracketing :P

2009-10-30 @ 20:49:57
Postat av: Joakim

Här är en undersökning som ja har skummat genom lite snabbt och ja...man får väl dra sina egna slutsatser..men jag ser det som att hjulet är en oerhört bra övning och slår det mesta i korrekt utförande.... =)

http://www.ptjournal.org/cgi/content/full/86/5/656

2009-10-31 @ 15:05:01
Postat av: Joakim

Bracketing med kolisar o grejer är överskattat...och kolisarna har som sagt inget med muskeltillväxten att göra.. Eaa före och efter passet är däremot det rätta =) Eller vad säger du Pelle...denna ständiga fråga dig och mig emellan hihi

2009-10-31 @ 15:15:20
Postat av: Ekbjörn

Det är bra att man kan ha olika åsikter om saker o ting :) Kolisar= viktigt!

2009-10-31 @ 18:46:38
Postat av: Poyan

Jag gillar situps i maskin.



En annan bra övning är att köra en liggande åtta, ståendes med raka armar med en tung viktboll. Tar väldigt bra tycker jag!

2010-06-14 @ 14:35:03
URL: http://www.mermuskler.se/magmuskler
Postat av: Linda

Hejsan!

Jag gymmar minst tre gånger per vecka och försöker vardera gång träna magen.

Jag har testat ett flertal olika typer av övningar. Och de enda jag känner är effektiva är sidoböj med tyngder, och en övning då man har ligger ner med benen i 90 grader, och ryggen en bit upp från marken, och sedan håller jag drygt 5 kg mot bröstet och vrider tyngden mot ryggen.

Och ökar jag vikten vid denna magövning känner jag att det att träningen inte längre fokuseras på magen.



Dock måste jag göra över hundra stycken vridningar för att jag ska bli trött, är det bra?

Likaså är det i vanliga crunch för min del...



Är detta ett bra sätt att träna magen på ?



Mvh Linda.

2011-04-29 @ 15:01:27
Postat av: Ekbjorn

Jag förstod inte exakt hur du menar med den magövningen? Men Om du måste göra flera hundra är den mindre bra. Visst, du tränar mage men mest uthållighet på magmusklerna. Mage ska tränas tungt precis som andra muskler. Du kan prova att göra crunches med vikt, jag tycker det är en jättebra övning att ligga på en bänk och ha repet till cablecrossen (fäst därnere) och göra cruches med den vikten. Du håller repet på vardera sida om huvudet om du förstår hur jag menar? Sen tycker jag du ska prova den magövningen när man sitter på knä och har ett handtag som är fäst där uppe och böjer dig framåt, jag har bilder på den övningen nånstans här på bloggen! Du ska träna så tungt så du fortfarande har kontakt med muskeln, att det känns i magen alltså men ändå inte klarar av att göra jätte många reps! Lycka till :)

2011-04-30 @ 11:38:12
URL: http://perekbjorn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0