MYT ! och min dag..

Dax att avliva ett par träningmyter igen, det var länge sen nu!

Om man tar på sig extra kläder vid träning och således svettas mer så förbrännar man INTE mer fett! Man svettas mer och går ner i vikt JA, men det är bara vatten och uttorkning (dehydrering) hämmar både fettförbränningen, muskelbyggande och prestationsförmågan!

Om man svettas mycket vid träning (vid normal klädsel) så har man INTE sämre kondion, faktum är att det är tvärtom, ju mer vältränad du är desto mer svettas du men sedan är det ju naturligtvis individuellt hur mycket man svettas!

Svettning kan ske med maximalt 30 gram / minut. Det innebär cirka 2 liter på en timme!

Om vätskenivån sjunker i kroppen minskar svettningen och kroppstemperaturen ökar. Blodvolymen minskar och dessutom förkjuts blodet från musklerna till huden för avskylning. Det resulterar i nedgång av hjärtats pumpförmåga och försämrad prestationsförmåga.

Vi ska till pumpen imorgon ju, frågan är om det finns nån pumpförmåga där?
så dumt...

Vid 11 kommer Martin (Ja Martin Larsson, Horns fotbollstalang!) hit och fikar sen kommer RS ner och hjälper mig med fettmätning, sen kommer Ivona och tar lite bilder sen ska jag till Horn och kanske till Vånga och träffa Anna, det var länge sen nu! Hon läser idrottsfysiologi vilket jag med gjort men det var ett tag sen så ska plugga på lite här nu :) Sen ikväll kommmer ST och Masrus hem, syrran och hennes man och så har syrran en bebis i sin magen :) Så ikväll blir det en lugn och familjär afton med dom och mina föräldrar och katterna :D 
 mammas ena katt, Selma men jag kallar henne för Slemma och det tycker jag är jätteskoj :D

Kan bli en promenad i eftermiddag igen, ser på vädet är det ska vara SOL och det gillar jag!
Eventuellt ett blogginlägg om "förbränning vid promenad" senare i eftermiddag eller kväll :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0