Min träning, vilopuls och maxpuls!

Lyckat benpass idag igen :) Tränade med Tom och Alf idag. Jag körde utfall i början, skön övning som tar riktigt bra på glutsen och quadsen! Blev 4 set på 101kg (nån busgrabb som satt dit 0,5kg vikterna;)  ) Sedan körde jag baksida lår i först liggande sen sittande leg curl, känner att jag blivit lite starkare i hamstrings!(baksida lår) Nu har jag tränat ben regelbundet typ 3 månader tror jag så det är inte så konstigt att det händer en del nu :)

Skönt, man vill ju alltid bli starkare, även fast det är det som syns som är viktigast!
Blev några set i tjejmaskinen och fick grym pump i adductorerna (insida lår) sen avslutade med ett par set benspark, NICE!

Just det, körde några set vader oxå, tåhäv med stången på ryggen, ett ben i taget!

 Trötta på alla dessa sommarkort? Om 4 veckor när jag deffat ner mig nåt kg så hoppas jag någon av "mina" fotografer vill hjälpa mig att ta några krallkort :)

Har funderat lite på kondition sista dagarna, finns mycket att skriva om men tänkte börja med vilopuls och maxpuls!
Kondition är ett mer vardagligt begrepp på aerob förmåga, dvs förmågan att ta upp och utnyttja syre i arbetande muskler med hjälp av en aerob energiprocess.

Men i konditionsbegreppet ingår flera andra uthållighetsfaktorer vilka är specifika för varje enskild situation.

Vilopulsen skiljer sig från person till person, normal vilopuls är 40-70 slag/min. Generellt sett har vältränade lägre vilopuls. Om man börjar träna kondition kan man sänka sin vilopuls och vilopulsen är således ett bra verktyg att mäta sin kondition med :)

Maxpulsen kan man mäta i tex cykeltest, annars så ligger den på ungefär: 220-ålder (män) och 226-ålder för kvinnor! På sätt och vis påverkar ändå maxpulsen av träning då din förmåga att nå upp till maxpuls förbättras.

Någon som vill veta något speciellt om kondition? Lycka till och tänk på att hjärtat är kroppens viktigaste muskel! (Det är inte utsida axlar som är, det är bara att den är cool :D )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0