Lär dig om anatomi för att underlätta din träning!

RS min granne var nere på fettmätning idag på förmiddagen, han är i riktigt bra form, 6,8% vilket är mycket bra!
Nu blev jag peppad att deffa själv men väntar nån vecka till tror jag!

Dagens tips: Lär dig mer om anatomi för att underlätta träningen!
Om man vet vart musklerna har sitt ursprung respektive fäste så vet man vilken funktion den muskeln har. En muskel jobbar när dess fäste närmar sig sitt ursprung.

Biceps tex har sitt ursprung typ på framsidan av axeln och fästet en bit ner på underarmen, när du tränar biceps så närmar sig ju fästet ursprunget. Om man vet det så kan man räkna ut att biceps faktiskt hjälper till lite när du lyfter armen rakt ut framåt, men det är framsida axel som gör huvudjobbet då!

Den muskeln som gör huvudjobbet i en övning, tex bröst i bänkpress, kallas för agonist

De muskler som hjälper till, framsida axel, triceps och serratus i bänkpress, kallas för synergister

Muskel som gör motsatt rörelse kallas antagonist, biceps antagontist är triceps och vice versa

Om man ska stretcha en muskel gäller det omvända: Muskelns fäste fjärmar (ja det heter så!) sig från ursprunget!





 Jag försöker slappna av, det är sant, men det går bara inte...

ALLA ni som läser min blogg är välkomna på inflyttningsförfest hos mig på fredag :)

Nu ska ja sova, jobbar 7-15,30 imorn istället för 8-16,30 skönt ju lite !

Kommentarer
Postat av: Mathias Persson

Synd att jag är så förbaskat långt bort, när kommer inflyttningsförfesten för oss som måste planera vår närvaro?

2009-11-12 @ 10:46:37
Postat av: Mathias Persson

Synd att man är så långt bort, när kommer inflyttningsförfesten för oss som måste planera vår närvaro med lite mer än en dags framförhållning?

2009-11-12 @ 10:47:32
Postat av: Ekbjörn

Hehe ja det är synd, jag får säga till lite tidigare nästa gång jag får fest så får ni komma :)

2009-11-12 @ 21:57:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0